menu
#myfirstblood

Nieuwe donors werven?
It’s all in the game!

Bij Sanquin zijn we altijd op zoek naar nieuwe doelgroepen en nieuwe generaties om de continuïteit van de bloedvoorziening in Nederland te waarborgen. Met de campagne #myfirstblood richten we ons op gamers. Deze jonge community blijkt een verborgen kracht in de maatschappij. Ken jij een gamer in jouw netwerk? Vertel over Sanquin en kijk samen eens op myfirstblood.nl

De game-wereld in Nederland

In de wereld van eSports gamen in competitieverband zo’n 1,1 miljoen Nederlanders. Individueel of in teamverband kun je jezelf verbeteren. De gamers zijn überhaupt heel erg digitaal én internationaal. Ze gamen, kijken tegelijkertijd op een second screen naar andere gamers (die vloggen en gamen) en chatten tussendoor met vrienden die ze vaak elke dag online zien. 

“Er zijn tal van vooroordelen ten aanzien van gamers”

De kans voor Sanquin

Er zijn tal van vooroordelen ten aanzien van gamers. Verslaving ligt op de loer in een wereld die volgens buitenstaanders gaat over jonge mannen met bleke gezichten, die treetjes Red Bull wegdrinken en met pizzadozen onder hun bed slapen. De feiten blijken anders. Uit onderzoek blijkt dat eSports-gamers maatschappelijk georiënteerd zijn, beter Engels spreken dan de meeste leeftijdsgenoten en online vaardiger zijn dan anderen. Daarbij komt dat de eSport-gamers onderdeel uitmaken van een hechte community.

Wie zich kan mengen onder de gamers en de noodzaak duidelijk kan maken van donorschap, heeft een grote kans op nieuwe donors én dankzij social media op een sneeuwbaleffect in Nederland. Dat was de gedachte.

De campagne #myfirstblood

Het resultaat is de campagne #myfirstblood, die tot en met het einde van dit jaar loopt. #myfirstblood richt zich op 300.000 Nederlandse gamers van de populaire game League of Legends. Sanquin heeft een unieke samenwerking gevonden met Riot Games – de grootste gameproducent ter wereld. Zij willen laten zien dat deze jonge doelgroep wel degelijk maatschappelijk te bewegen is.

We vroegen aan de honderdduizenden kijkers aandacht voor bloed geven”

Riot Games heeft League of Legends-skins beschikbaar gesteld – een skin is een aankleding van het personage waar iemand mee speelt – voor gamers die zich aanmelden als bloeddonor en ook daadwerkelijk naar de eerste donorkeuring komen. Tijdens de Europese Kampioenschappen van deze game, op 8 en 9 september in Madrid, vroeg Riot Games aan de honderdduizenden Nederlandse kijkers op de online videostream – te zien in zes bioscopen en op Fox Sports – extra aandacht voor Sanquin en bloed geven.

#myfirstblood is tot dusver een succes gebleken, met veel media-aandacht en al in de eerste twee weken vierhonderd nieuwe donors die zich hebben aangemeld via myfirstblood.nl. Ook op onze reguliere website zien we een stijging van het aantal donoraanmeldingen. We zoeken trouwens nog meer nieuwe donors, dus vertel het door!

Ben je al donor? Dan kun je na een bepaald aantal donaties een leuk cadeau uitzoeken. Je vindt onze waarderingen hier!

Ook interessant

Waar stroomt jouw bloed naartoe?

Word lid van de Donor Advies Raad

Ineens is het vechten voor je leven