menu
Donor werft donor

Hoe Kristian de wereld een beetje beter maakt

Kristian is een gewone kerel. Hij heeft een prima baan bij een groot internetbedrijf, is pas getrouwd, is naar IJsland geweest op huwelijksreis en hij houdt van de Nijmeegse wandelvierdaagse. Tegelijkertijd is hij heel erg belangrijk voor een hele hoop mensen. Kristian heeft namelijk iets bijzonders gedaan.

 

 

De Nijmeegse vierdaagse

Kristian is een denker. Hij denkt graag tijdens de Nijmeegse vierdaagse. Tijdens de tocht van 2014 kwam hij tot het inzicht: ik wil meer doen voor de mensen om mij heen. Sinds die wandeltocht steunt hij structureel de Voedselbank en Slachtofferhulp en is hij bloeddonor geworden. En elk jaar legt hij geld opzij om nog een ander goed doel te steunen. Dit jaar was dat Sanquin. Waarom eigenlijk?

    

Een simpel foldertje

“Tijdens het bloed geven zag ik een foldertje. Daarop stond dat er duizenden nieuwe bloeddonors nodig zijn. Daar wilde ik wel bij helpen. Maar hoe dan? Iemand recht op de man vragen om bloed te geven, kan. Maar het is nogal een stap voor die persoon om meteen ‘ja’ te zeggen. Volgens mij werkt het beter om mensen regelmatig te herinneren aan het feit dat bloeddonors nodig zijn. Plotseling schoot me iets te binnen. Ik speel floorball, een soort indoor hockey. Rondom ons veld staat een boarding.

"Houd het simpel?"

 

Als we nou eens daarop advertenties van Sanquin plaatsen, zodat veel jonge sporters en het publiek tijdens de wedstrijden de oproep zien om bloeddonor te worden. Ik ben met het idee naar het bestuur gegaan en die waren meteen enthousiast! Wat daarbij ook hielp, is dat een van onze bestuursleden huisarts is. Zij weet dus hoe belangrijk dit is. Sanquin mocht gratis adverteren op onze boarding. Daarna heb ik samen met Sanquin de bedrukking geregeld. De kosten daarvan heb ik op me genomen.”

 

 

Subtiel werven

Kristian weet niet precies wat het effect is van zijn actie. “In mijn team was nog maar één andere bloeddonor. Geen idee of er nu direct meer bij zijn gekomen. Ik geloof echt dat zoiets bij iemand moet groeien, voordat diegene echt die stap naar de bloedbank maakt. Bij mij heeft dat ook vijf jaar geduurd.” Hij heeft ook nog een tip: “Houd het simpel. Is er op jouw club of werk een plek die veel mensen zien? Hang daar dan een wervingsposter op, bijvoorbeeld. En bedenk: niet alles hangt af van jouw actie, maar alle kleine aanmoedigingen bij elkaar kunnen uiteindelijk iemand overhalen om donor te worden.”

Meer weten over donors werven?

Kijk eens hier.

Ook interessant

Carlijns zusje is haar grote inspiratiebron

Naar de tandarts geweest?

Zo voorkomen we dat iemand de verkeerde bloedgroep krijgt